Dubai

Dubai

Dune Bashing

2016Posted by cis Sat, July 30, 2016 21:16:04

Verleden week kreeg ik toch ineens goesting om eens te zien of mijnen hummer sterk genoeg was om door de woestijn te rijden, kwestie van een beetje voorbereid te zijn tegen dak deze winter me mijn madam de omgeving ga verkennen.

Nu ben ik ni echt ne kenner wa offroad rijden betreft, wij hebben wel heel regelmatig ‘of the beaten path’ gereden op onze US vakanties, maar daar ging het meestal over smal en rotsachtige baantjes, terwijl woestijnzand toch een net iets andere ondergrond is. Ben dus beetje gaan surfen, wa youtubefilmkes bekeken, wa technische informatie over differentieelsperren en al die andere knoppekes die er in da machien op het dashboard te vinden zijn opgezocht, allee, ge kent da, een beetje informatie bijeengesprokkeld.

Nu, da blijft natuurlijk allemaal vrij theoretisch en ik vond het toch wel tijd dat ik eens gelijk nen echte vent de daad bij het woord voegde. Ikke dus men eigen ingeschreven bij de Dubai Offroaders club, en die gaan toch wel elke vrijdag een toerke in de woestijn doen zeker, en dit op alle niveaus dus ook newbies waren welkom. Altijd plezant als ge voelt da ge welkom zijt, dus ikke goe nagelezen wat ge allemaal moest bijhebben : ne 4x4 in perfecte staat, check ; ne compressor : check (die was meegekomen me den auto, nieuw in de verpakking );nen bandenblazer : check (idem) ; ne walkie talkie : da haddek nog ni ; een schop : die hadden vorige week bij het verplanten van onze palmboom al kapot gedaan, dus da moest ik ook nog hebben ; een stok met vlag : da haddek ook nog ni. Uiteindelijk ne goeie walkie (motorola) gevonden op dubizzle (iets gelijk tweedehands.be maar dan naar dubaiaanse normen ) en die kon ik afhalen de vrijdagmorgen dus dat zat wel goed. Was van een ex-lid van de club, dus alle frequenties zaten al voorgeprogrammeerd, dus ook dat kwam dik in orde.

Ikke mij dus ingeschreven voor de rit van vrijdagnamiddag, afspraak om half vier ergens tegen de grens van Oman, dus ikke ’s morgens nog voor de resterende benodigdheden naar Dragon Mart (is een massa - hier is alles groot en veel maar da haddek al eens gezegd - klein winkeltjes bijeen met enkel en alleen chinese import, dus al de rommel die ge online kunt bestellen die ligt hier uitgestald, dat gaat van meubelen over gordijnen, alles van electronica, gereedschap, ge kunt het zo gek niet bedenken of ge vind wel ergens een ‘speciaalzaak’ hier. En alles natuurlijk voor nen appel en een ei, ge koopt uw eigen rijk. Alleen spijtig da de meeste winkels daar (en da wist ik ni) op de vrijdag pas na de middag opengaan, dus geen schop en geen vlag.

Voor de onwetenden : die schop hebde soms nodig om uw wielen vrij te scheppen als ge te diep in tzand zit, die vlag is om te zorgen dat diegene achter u ziet wanneer ge plots stopt achter den heuvel zodat hij tijdig kan stoppen. Ik zet subiet nog wel ne link naar een filmke, daarop ziede wel wak bedoel. En dieje compresseur hebde nodig om achteraf uw banden op te pompen ( als ge int zand gaat spelen hebde meer grip met minder lucht in de banden, dus voor ge vertrekt moette er wa lucht uitlaten ).

Dus den deze stond gereed op de plaats van de afspraak, een half uur te vroeg en vol zenuwen natuurlijk, maar al gauw kwamen de eerste offroaders toegestroomd, en binnen het half uur stonden er een stuk of 50 van die macho’s met veel en nog meer pk’s, allemaal hun banden af te laten dat het een lieve lust was. Ikke dan ook maar begonnen daarmee, maar bij dieje gast naast mij was da op ne kik en ne flik gedaan, terwijl dakkik nog altijd met mijnen eersten band bezig was. Dieje had da rap door dakkik nog ne newbie was en diene heeft al gauw zijn instrument uitgeleend, zodat ik op tijd klaar was :-)

Dan kwam de briefing, met vijf woorden uitleg wat er ging gebeuren, en dak vooral ni mocht stoppen als den otto horizontaal stond ; schuin omhoog was goed, schuin omlaag ook, maar ni horizontaal. Groepen ingedeeld ( de newbies reden apart, kwestie van een rustig kennismakingstoerke te maken) , wij waren maar met 5 maar ik was wel den enige die voor den eerste keer meedoet, die anderen waren eigenlijk ‘fewbies’. Evengoed, colonne opgesteld en weg waren wij. 10 minuten later zat ik vast. Echt vast. Horizontaal. Niet goed dus. Ik hing wel schuin, maar dan in de dwarse richting, nog een beetje en ik zou op mijne kant gelegen hebben. Toen heb ik een spoedcursus 4x4 gekregen, nen uitleg over waarvoor al die knopkes op mijn dashboard voor dienden, en 5 minuten later zat ik terug beneden aan den heuvel zonder da ze mij er moesten uittrekken, kwestie van goed aant stuur te draaien en low gear high couple te gebruiken, en ik geraakte vanzelf los. Het komende half uur heb ik da nog 3 keer voorgehad. Mijn goesting was al over, maar toen kwam er een van die marshalls(de ‘leiders’ van the pack) eens kijken en die vond da mijn banden nog te hard stonden. Ik had al druk afgelaten van 35 naar 14 psi, en uiteindelijk hebben we nog afgelaten tot 10 psi, ik dacht da mijn banden gewoon van de velg gingen rollen.

Maar niets was minder waar, toen is de fun pas begonnen. En wat een rustig ritje zou moeten geweest zijn is uiteindelijk op iets helemaal anders uitgelopen, want ik ben nog maar twee keer terug vastgereden en heb men eigen altijd zelf kunnen terug losrijden. Terwijl mijne voorganger toch ne keer gesleept moest worden (horizontaal weet ge nog, helemaal fout). Ikke blij :-)

’t is moeilijk om uit te leggen wat dat precies inhoudt, rijden in de woestijn, maar het volgend filmde geeft al een heel goei idee :


https://youtu.be/gfGjHsdWNa4
(gewoon kopiëren en in de zoekbalk plakken, ik kan geen rechtstreekse link maken met dees filmpke)

En zo hebben we toch 3 volle uren doort zand geploeterd, en ik heb mij rot geamuseerd. ‘k Heb wel dikwijls gedacht, al doe da die van ons hier ni bij is want die zou serieus schrik gehad hebben. Maar ja, stoppen en uitstappen is geen optie, gelijk welke kant ge uitkeek, enkel zand te zien, maar dan ook niks anders dan zand. Tklinkt misschien raar, maar op die 3 uur heb ik echt het gevoel gehad dat ik leefde, continu in opperste concentratie, ge weet nooit wat er achter den heuvel was, we zijn dikwijls een stuk moeten terugkeren omdat we gewoon niet verder konden, en we vonden het prachtig.

En dan kwam de kers op de taart … de ‘superbowl’, ik wist ni goed wat er mij te wachten stond, en ook dat is weer moeilijk om uit te leggen, maar ik heb er ook een filmke van gevonden en dan krijgde toch al een idee. En geloof me of niet, ik heb wel 4 keer moeten aanleggen, maar ik ben helemaal op’t toppeke geraakt. Mijn madam heeft dees nog ni gezien, ik denk dak nooit nog mee mag met mijn machovrienden :-)


https://www.youtube.com/watch?v=0IhrCsDjUpQ


Toen ik da laatste heuveltje nog moest nemen, ‘go on Francis, give it all you got, just stop right after the hill’ zeiden ze op de radio, maar da laatste had ik ni goe gehoord, adrenaline weet je, toen ben ik daar vollen bak full speed opgevlogen, over de top echt gesprongen, en toen mijn snuit terug naar beneden kwam zat ik ineens temidden van een 12 tal geparkeerde jeeps ! Een moment dat ik nooit zal vergeten, ik kom terug op mijn wielen terecht, den band vloog er bijna af zeiden ze achteraf, ik zie die auto’s daar staan, vollen bak alles dicht, en ik ben op 2 meter tussen twee jeeps tot stilstand gekomen. En dan allemaal lachen en applaus, want de newbie was er toch maar geraakt. En ikke trots :-)

Nu zit ik natuurlijk met een probleem want mijn hummerke heeft maar 245 pk’s en mijn nieuwe vrienden hebben er allemaal 4 tot 500 … Schat, ik zie u graag :-)

En tot slot nog wa fotokes :






tot nog es

cis









  • Comments(5)//dubai.cisencarine.be/#post24